söndag 29 augusti 2010

Vägbommar vid bostadsområden - NEJ TACK!

Frösunda i Solna (och många andra bostadsområden) har problem med oönskad genomfartstrafik. Snart ansluts norra änden av Gustav III:s Boulevard (som är pulsådern genom Frösunda) till Kolonnvägen. När sedan Arenastaden står klar strax intill, så befarar många att Frösunda kommer att bli en populär smitväg med ännu mer genomfartstrafik.

Nu har man inom Moderanterna börjat diskutera om man ska sätta upp vägbommar som, i samband med evenamang på nya nationalarenan, bara kan passeras av den som bor i området. Det talas om passerkort, portkoder och radiosändare.

Jag är mycket tveksam till den föreslagna lösningen.

Jag vet inte ännu hur Moderaterna ställer sig i frågan, men jag hoppas att de släpper tanken och att inga andra partier tar upp den.

  1. Enligt min liberala "inre kompass", så ska man ha MYCKET goda skäl för att göra inskränkningar i människors rörelsefrihet. Militära skyddsobjekt, privat tomtmark nära bostadshus o.s.v. är helt OK att man stänger av för allmänheten. Men ett bostadsområde? Nej, det måste finnas andra lösningar. Låt oss leta efter dessa istället.
  2. Ni kanske minns debatten om Gåshaga på Lidingö när man ville göra något motsvarande där? Då användes ordet "reservat" och det är nog inte helt fel. Med bommar, även om de fälls ner bara vid vissa tider, så skulle Frösunda få en karaktär som åtminstone inte jag uppskattar.
  3. Om man gör detta i Frösunda, så får man räkna med att andra områden kommer att kräva detsamma. Då har snöbollen satt fart och vi glider iväg mot en mer stängd och otillgänglig stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar